TEST HYUNDAI i30 LPG

Mali sme príležitosť otestovať LPG verziu Hyundai i30. Ako je pohon na plyn integrovaný a čo hrá v jeho prospech a neprospech?

Vzhľad

Hyundai i30 je na Slovensku už veľmi dobre etablované a známe auto. Na jeho vzhľad je tak už okolie zvyknuté. Vyzerá príjemne no nenápadne. Naša verzia patrí k tým menej nápadným.

 

 Hyundai i30

 

Zhodou okolností na našej ulici parkovalo aj ďalšie i30, červené, s chrómovým pásikom na dverách, väčšími diskami, a za tým by som sa zrejme aj obzrel. Vaše i30 tak môže byť tak zaujímavé, ako si ho vyskladáte.

Interiér, priestor a výbava

Vnútro i30 je príjemné miesto, hoci dizajn nemusí vyhovovať každému. Horná časť palubnej dosky a dverí sú z mäkkého plastu. Páčilo sa nám aj riešenie odkladacieho priestoru v stredovej konzole - 2 separátne priehradky, v noci osvetlené na modro. Lakťová opierka síce nie je nastaviteľná no stále je použiteľná a nájdete v nej aj odkladací priestor. Hore sú umiestnené konektory - dve 12 V zásuvky, USB aj Aux. S káblovou konektivitou tak problém mať nebudete.

 

 Hyundai i30

 

Spracovanie interiéru je na dobrej úrovni a ani po 24 tisíc kilometroch sa neozývali pri jazde po zlej ceste žiadne zvláštne pazvuky plastov. Počuli sme však pri jazde po nekvalitnom povrchu vŕzgať tesnenie na vodičových dverách a pri extrémnych basových frekvenciách rezonoval reproduktor. 

Samotné vyvážanie audio sústavy bolo veľmi dobré.

Poloha za volantom je dobrá a ani po dlhšej ceste sa zrejme nebudete cítiť dolámaní. Samotný volant má dobrý tvar a riadenie umožňuje zvoliť si mieru účinku posilňovača pomocou tlačidla na volante (sériovo v každej výbave). Budíky pred vodičom sú nenápadné, chválime ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny (ktorý už postupne z áut mizne) a upozornenie na možný vznik poľadovice (pod 4°C). Medzi budíkmi sa nachádzajú dva malé digitálne monochromatické displeje. Pochváliť musíme vďaka veľkým sklám na predných dverách výhľad dopredu, do strán.

Priestor na zadných sedadlách by som označil za priemerný - približne 180 cm vysoký človek sa za seba posadí s rezervou približne 8 cm na hlavu a 8 cm na nohy. Batožinový priestor je rozumný, priestor pod dnom je však vyplnený nádržou na LPG.

 

 Hyundai i30

 

Naša verzia disponovala audiosystémom s USB a Aux vstupmi, ale bez bluetooth pripojenia. Ak chcete tento typ pripojenia, musíte si priplatiť aj za parkovaciu kameru alebo si kúpiť najvyššiu verziu, s ktorou zas nie je dostupné LPG.

Systém však dokázal prehrávať hudbu aj z ipodu a umožňoval prehliadanie jeho obsahu. Trochu iritujúce je však neustále vypínanie sa náhodného prehrávania po každom naštartovaní motora. Samotné prehrávanie však bolo bez výpadkov.

Celkovo je voliteľná výbava verzie Classic s LPG relatívne limitovaná. Naše auto však disponovalo aj prvkami ako tempomat alebo stredová opierka, ktoré nie sú inak s LPG dostupné. Šlo totiž o špeciálnu výbavu Family. Tá navyše oproti verzii Classic obsahuje aj (inak príplatkovú) manuálnu klimatizáciu, statické osvetľovanie zákrut, zadný parkovací senzor, vyhrievané predné sedadlá či 16 palcové hliníkové disky.



Motor, prevodovka a jazda

Ak chcete LPG verziu, máte k dispozícii jednu motorizáciu - základný atmosférický benzínový štvorvalec s variabilným časovaním ventilov a objemom 1,4 litra. Kombinovaný je s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Na rozdiel od modelu ix20 nie je i30 dostupné s výkonnejším štvorvalcom s objemom 1,6 litra, ani v iných výbavách.

 

 Hyundai i30

 

Atmosférický motor má výkon 100 koní. V dnešnej dobe preplňovaných malých motorov to znie ako dostatok, no v praxi by sme prijali aj nejaké naviac. Hlavným problémom je nízky krútiaci moment, resp. je dostupný až vo vysokých otáčkach, hoci jeho priebeh je plynulý. Pri prudšej akcelerácii tak budete musieť motor vytáčať. V praxi by ste na tom boli lepšie s výkonnejším motorom. Na bežné jazdenie stačí, no napríklad na diaľnici už

budete ležérny výkon cítiť. Pozitívom je tichý chod motora vo väčšine otáčok. Chvíľu si však budete zvykať na citlivú reakciu plynu v niektorých polohách.

Ku cti slúži Hyundai, že všetky manuálne prevodovky v ponuke majú 6 stupňov, aj u základnej verzie. Na druhej strane ich aj dosýta využijete, pretože atmosférický motor musíte často vytáčať aby podával rozumné výkony.
Radenie šesťstupňového manuálu je príjemne ľahké a presné. Dráhy sú rozumné, hoci pre niekoho možno trochu dlhšie. Nemáme však prevodovke čo vytknúť. Pri 60 km/h točí motor na piatom stupni približne 2000 otáčok. Pri 80 km/h je to na šiesty stupeň 2250 otáčok.

 

 Hyundai i30

 

Čo sa spotrieb týka, aj i30 sme podrobili našej klasickej testovacej trase (pri jazde na benzín). V meste sa nám podarilo jazdiť pri priemernej rýchlosti 31 km/h za 6,9 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h to bolo 5,7 l/100 km, pri 120 km/h 6,5 l/100 km a pri 130 km/h 7,3 l/100 km. 

Mimo mesto si i30 vypýtala 5,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 71 km/h. Hluk spôsobený valivým odporom bol na dobrej úrovni, aerodynamický hluk bol priemerný.

Naša verzia disponovala aj pohonom na LPG pochádzajúcim od firmy BRC (sekvenčné vstrekovanie SQ24). Systém umožňuje aj indikáciu približného stavu nádrže. Pamätá si, či bol pred vypnutím motora pohon na plyn aktivovaný a automaticky ho chvíľu po naštartovaní opäť aktivuje. Stávalo sa nám však, že pri agresívnejšej jazde sa systém sám deaktivoval a svoje vypnutie indikoval prerušovaným pípaním. Po vypnutí motora a opätovnom naštartovaní pípanie prestalo. Prepínanie palív je prakticky nepozorovateľné.
Hyundai i30 disponuje vpredu nápravou MacPherson a vzadu nezávislým viacprvkovým zavesením. Aj vďaka tomu je odhlučnenie podvozka na dobrej úrovni. Pruženie je skôr mäkšie a pohodlie by sme označili za priemerné. Jazdné vlastnosti sú dobré a auto drží stopu aj pri rýchlejšom prejazde zákrut. Podvozok je však na náš vkus trochu slabo čitateľný (hoci skôr neutrálny ako nedotáčavý) a ABS svojimi reakciami príliš vehementné. Neláka vás tak jazdiť príliš rýchlo. Auto však jazdí dobre.

 

 Hyundai i30

 

Záver

Hyundai i30 je dobre vyvážené, nenápadné a praktické auto. Jediná motorizácia dostupná s LPG nie je príliš dynamická no jazdné vlastnosti a komfort sú dobré, rovnako aj vnútorný priestor a kvalita spracovania.
Okrem toho vychádza i30 s LPG podľa aktuálneho cenníka vďaka edícii Family celkom zaujímavo - od 14 490 eur. Prijali by sme však podobne ako u Hyundai ix20 lepšie možnosti kombinácie motorizácií a výbav s pohonom na plyn. Ako rodinné auto s pohonom na plyn môžeme i30 len odporúčať.

 

 

  •                                                  Kladiete si otázku
  •                           prečo by ste mali používať alterantívne pohony ?
  •                                            Chcete sa dozvedieť viac ?
  •                                           Stiahnite si zdarma E-book 
  •                         "Päť dôvodov prečo používať alternatívne pohony"
  •